.:: Sejarah Penubuhan Usrah Al-Farabi ::.

Dunia Islam masakini semakin dicemari dengan dakyah-dakyah kaum KAFIRUN dan MUNAFIQUN.Lantaran dengan itu, pihak Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) Smk Agama Kedah (SMKAK) telah mengambil langkah untuk menubuhkan satu program yang dipanggil 'usrah'.

Demi menyokong usaha pihak BADAR,10 orang anak muda telah berkumpul di dalam satu jemaah.Di sinilah bermula tertubuhnya satu usrah yang diberi nama 'AL-FARABI'.Usrah ini dirasakan unik kerana mempunyai dua naqib.

Usrah ini giat menjalankan aktiviti-aktiviti lazimnya pada hari Isnin dan Khamis.Aktiviti-aktiviti seperti tazkirah,muhasabah diri,modul-modul,tarbiyah dan dakwah,perbincangan tentang isu sosial dan masalah remaja serta pengisian rohani seringkali dilakukan untuk melahirkan mujahid-mujahid yang akan memperjuangkan Islam.

Naqib yang rajin dan bijak menyusun modul dalam usrah, Al-Akh Muhammad Iqhlas bin Subri sentiasa ditemani oleh naqib yang kedua,Al-Akh Muhammad Hifni bin Suit yang ceria dan 'sporting'.

Usrah ini diketuai oleh Mohammad Zulfakri bin Zullkifli yang bijak dan sentiasa aktif dalam usrah.Azlan bin Adnan pula merupakan penolongnya yang berdedikasi.Manakala setiausahanya bernama Ahmad Faiz bin Zaidiazman dan Muhammad Afifudin bin Morad pula merupakan bendahari yang cekap.Biro Ibadah usrah pula ialah Afiq bin A'sri.Biro Disiplin merupakan Muhammad Iqbal Saifulludin bin Yaakob dan Muhammad Akmal Hakim bin Adnan pula merupakan Biro Kebajikan serta yang terakhir, Asyraf Syafiq bin Bashir pula merupakan Biro Tempahan.

Moga-moga niat kami untuk menegakkan kalimah Allah di bumiNya dirahmati dan diredhai.Semoga Islam terus gemilang dan Terbilang.Takbir!!!! ALLAHUAKBAR!!!

Jihad Jalan Kami,
Syahid Matlamat Kami,
Doa Senjata Kami,
Ukhwah Kekuatan Kami,
Al-Quran Pegangan Kami,
Sunnah Nabi Ikutan Kami,
Istiqamah Perjuangan Kami.......


Jalan Dakwah

“Jalan dakwah adalah jalan yang satu. Diatas jalan inilah Rasulullah dan para sahabat baginda berjalan demikian juga kita dan para pendukung dakwah berjalan dengan tawfiq dari Allah. Kita dan mereka berjalan berbekalkan dengan iman, amal, mahabbah dan ukhuwwah. Rasulullah menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatupadukan hati-hati mereka diatas dasar cinta dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman dan kekuatan aqidah dengan kekuatan persatuan. Jadilah jemaah mereka jemaah contoh tauladan. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya mesti menang walaupun ditentang oleh semua penghuni muka bumi ini.”(Syeikh Mustafa Mashyur)


Dakwah ini adalah kepunyaan Allah bukannya milik individu. Allah telah mengajar orang-orang beriman bahawa dakwah terikat dengan kehendakNya bukan kepada para duah, nasib setiap individu daripada dakwah ialah sesiapa yang beramal untuknya maka Allah akan memuliakannya dengan sebab amalnya, sesiapa yang meninggalkan beramal untuk dakwah maka Allah akan menjauhkan kebaikan daripadanya dan dakwah tidak akan mendapat mudarat sedikitpun [Abdul Qadir Audah]

Sesungguhnya Seorang Muslim itu, Apabila berjalan di Jalan Dakwah, Ia tidak berjalan dengan Hatinya sahaja, Bahkan,dibawa bersama hati saudaranya, Justeru itu,setiap Pahala yang Didapati sepanjang Perjalanannya, pasti akan Terbias untuk saudara seperjuangannya-Mustafa Masyhur-

Sesungguhnya aku amat merindui seorang pemuda/pemudi yang tidak tidur lena kerana memikirkan masalah ummah... [As-Syahid Imam Hassan Al-Banna]

RIWAYAT HIDUP IMAM SYAFIE

Imam Syafie adalah pengasas Mazhab Syafie.Beliau dilahirkan di Gaza.Beliau mempunyai pelbagai kelebihan yang dikurniakan Allah S.W.T.Pada masa kecil,(ada ulama' menyatakan pada usia 7 tahun )beliau telah khatam Al-Quran.Beliau memang mempunyai kelebihan menghafaz dengan cepat apa yang diajarkan oleh gurunya dengan menggunakan air liurnya dan ditulis di atas tangan.Belum sempat air liurnya kering,ilmu yang dipelajari sudah pun diingatinya dan boleh menerangkan kembali satu persatu,tanpa ada salah walaupun satu huruf pun.

Suatu hari,beliau pergi menuntut ilmu seperti biasa.Tetapi pada hari itu beliau berasa payah untuk menghafaz.Beliau pun bertanya gurunya,Imam Waki' apa yang menyebabkan beliau susah untuk menghafaz pada hari itu.Jawab gurunya,beliau melakukan maksiat.

Rupa-rupanya ketika perjalanan datang ke tempat pengajian,beliau (Imam Syafie) hanya terlihat tapak kaki seorang perempuan,sebab itu pada hari itu dia susah untuk menghafal.Kata gurunya lagi,ilmu itu cahaya,sedang cahaya Allah tidak akan sampai ke hati seorang pembuat maksiat...

0 comments:

Post a Comment

 

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.